علائم پوسیدگی دندان

علائم پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

احتمال و خطر پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان یکی از نکاتی که والدین باید به آن توجه داشته باشند. با دانستن علائم پوسیدگی دندان کودکان می‌توان قبل از افزایش میزان پوسیدگی مخصوصاً در دندان‌های شیری جلوی کودکان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. خیلی از والدین از دکترهاجر سخاوتی متخصص دندانپزشکی کودکان در اصفهان سؤال دارند چه علائمی نشان دهنده شروع پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان است و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد. برای پاسخ به این سؤالات با ما همراه باشید.

پوسیدگی دندان کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها در دهان پوشش چسبناکی به نام پلاک روی سطح دندان ایجاد کنند. این میکروب‌ها از قند موجود در غذا و نوشیدنی تغذیه کرده و با تولید نوعی اسید به سطح دندان آسیب می‌رسانند. با گذشت زمان، این اسید سطح دندان را خورده و روی آن سوراخ یا حفره ایجاد می‌کند. این حفره با عنوان پوسیدگی دندان شناخته می‌شود.

پوسیدگی دندان کودکان و اطفال می‌تواند باعث درد و عفونت شود. حتی می‌تواند بر رشد کودک نیز تأثیر بگذارد. پوسیدگی‌های شدید دندان‌های شیری می‌تواند عواقب جدی برای تغذیه، گفتار و رشد فک کودک داشته باشد. اگر پوسیدگی دندان کودکان به موقع درمان نشود، ممکن است کودک مشکلات زیر را تجربه کند:

• درد و ناراحتی شدید
  • خطر پوسیدگی در سایر دندان‌های شیری و بزرگسالی
  • درمان‌های پیچیده‌تر و گران‌تر
  • اضطراب هنگام مراجعه به دندانپزشک

لکه های سیاه روی دندان کودکان

وجود لکه های سیاه بر روی دندان ها می تواند ناشی از مصرف قطره آهن و رسوب رنگدانه های آهن روی سطوح دندانی باشد. در مواردی نیز، این تغییر رنگ می تواند ناشی از ابتلا به پوسیدگی دندان باشد.

سنی که مراقبت‌های دندانی باید آغاز شود

در واقع عدم رعایت بهداشت دهان و دندان سبب پوسیدگی دندان کودکان و تغییر رنگ و سیاهی آن ها شده است. همچنین رسوب قطره آهن روی دندان ها میتواند باعث تغییر رنگ دندانها شود.

علائم پوسیدگی دندان

مراحل پوسیدگی دندان شیری در دوران کودکی

پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان یکی از شایع ترین بیماری‌های دهان و دندان کودکان می‌باشد. برای رسیدگی به موقع در زمان پوسیدگی دندان در کودکان بهتر است از مراحل پوسیدگی دندان شیری در کودکان آگاه باشید تا بتوانید قبل از گسترش میزان خرابی، آن را درمان کنید. در وهله اول پوسیدگی دندان لکه‌های سفید رنگی روی دندان کودکان نمایان می‌شود. بعد از آن در مرحله دوم دندان‌ها کم‌کم شروع به سیاه شدن یا قهوه‌ای شدن می‌شوند که این مرحله به طور واضح خرابی دندان‌ها مشخص است و سریعاً باید به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

روکش دندان شیری کودکان
رابطه هوش و دندان در آوردن کودک